Fietsbel.png

Met de fiets, lopend of met deelvervoer kun je alle kanten op! Hieronder vind je verrassende feitjes en nieuwtjes over wat er allemaal in de provincie Utrecht gebeurt op het gebied van mobiliteit.

Houten helpt een ander op weg

Iedereen wil er graag af en toe op uit. De inwoners en gemeente Houten helpen elkaar, om dit voor iedereen mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan meegaan op een dagtocht met de Plusbus, of het besturen van een golfkar over de fietspaden van Houten. Anderen helpen senioren om gebruik te maken vanhet OV of om veilig te (blijven) fietsen, of geven een lift met de eigen auto.

 

 

Merwede fietsenstalling

Wist je dat in Utrecht de grootste autovrije wijk komt van Europa?

Geen auto’s, dus de fiets wordt hét vervoersmiddel in de wijk Merwede en om die reden krijgt de fietsenstalling een prominente rol en plek. Niet alleen om je fiets te stallen, maar ook om interactie tussen bewoners te stimuleren. De fietsenstalling als een leefplek, een plek om te ontmoeten én te verbinden.

Om deze interactie te stimuleren is in opdracht van het Merwede LAB (initiatief van de gemeente Utrecht en de projectontwikkelaars om toepasbare innovaties te vinden die de duurzaamheidsdoelstellingen van Merwede waar mogelijk verbeteren) een onderzoek gedaan (uitgevoerd door ANA architecten, Boelens de Gruyter, G&S Vastgoed en De Omgevingspsycholoog) naar ontmoetingen in de fietsenstalling met concrete ontwerpaanbevelingen, zoals:

  • Zorg voor een slimme positionering van de fietsenrekken: houd de ramen vrij voor het daglicht en sociale veiligheid en maak gebruik van heldere kleuren;

  • Zorg voor logische routing, transparante inrichting en comfortabele verlichting. Stem vormgeving af op waarvoor de ruimte gebruikt kan worden, zoals voor spelen of sporten.

  • Koppel de fietsenstalling aan functies die qua gebruik en functionaliteit bij de fietsenstalling passen en een extra aanleiding vormen om van de ruimte gebruik te maken. Zoals een plek voor het gemeenschappelijk fiets- en tuingereedschap

 

 

Nachtbus Syntus

Stappen in Utrecht of Amsterdam en weer veilig thuis gebracht worden? Vanaf 26 augustus 2023 rijden de nachtbussen weer naar o.a. De Meern, Doorn, Woerden of Rhenen. Dus ga je een avondje uit en wil niemand de Bob zijn, regent het of is het gewoon te ver fietsen? Pak dan de nachtbus. Vanuit Utrecht en Amsterdam rijden er in de nacht zaterdag op zondag nachtbussen tot 4.00 uur ‘s nachts.
Bekijk hier de haltes en dienstregeling van de nachtlijnen.

 

 

110 pizzadozen: de remweg van de tram

110 pizzadozen, dat is de remweg van de tram die tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijdt. Oftewel 40 meter. De tram kan dus niet zomaar stoppen als iemand op het laatste moment de trambaan oversteekt en heeft daarom voorrang.

Provincie Utrecht is samen met gemeenten bezig om de veiligheid verder te verbeteren. Denk daarbij aan maatregelen om de tram beter zichtbaar te maken, het geven van voorlichting over de remweg van de tram, en in een enkel geval het plaatsen van slagbomen zoals bij de kruising op de Symfonielaan in Nieuwegein.

 

 

Sharedimobihub, wat dan?

ShareDiMobiHub (SDMH) is een Europees samenwerkingsproject tussen steden, regio’s en kennisinstellingen in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Noorwegen. Het doel van het project is de toegankelijkheid van steden te verbeteren door de introductie en acceptatie van verschillende vormen van deelmobiliteit en hubs te vergroten. Dit moet ervoor zorgen dat mensen minder gebruik maken van hun eigen auto, maar vaker gedeelde voertuigen gaan gebruiken. Dit is nodig omdat er de komende jaren veel woningen bij komen, maar er is niet genoeg ruimte om voor al die woningen parkeerplekken te maken. Het project richt zich vooral op het aanbieden van deelmobiliteit, gedragsverandering, communicatie, integratie met het openbaar vervoer en Mobility as a Service (MaaS).

Door deel te nemen aan dit project leren we van andere steden en regio’s in Nederland en daarbuiten, en delen we onze kennis op verschillende thema’s om zo sneller impact te kunnen maken richting een gezond en duurzaam mobiliteitssysteem. De provincie Utrecht werkt in dit project samen met de hogeschool Utrecht om de mogelijkheden voor het opschalen van deelmobiliteit in de regio Utrecht te onderzoeken.

 

 

Telramers in de provincie gezocht

Wil je weten hoe druk het verkeer is in je straat? Of wil je onderzoeken hoeveel hardrijders er zijn? Met Telraam kun je het helemaal zelf automatisch meten! Je bent geen toeschouwer achter je eigen raam, maar een lid van een groep bewoners die samenwerkt aan een gezonde leefomgeving.

Via Telraam krijg je een verkeersteller (het Telraam) die je plaatst op een raam met uitzicht op de straat. Het Telraam geeft automatisch tellingen door van fietsers, voetgangers, auto’s, bestelbusjes en zwaarder verkeer. Zo krijg je inzicht in het verkeer in je straat, hoe het dagelijks varieert en hoe hard er bijvoorbeeld wordt gereden.

Word ook deelnemer van dit Telnetwerk in de provincie Utrecht. Telnetwerk helpt je bij de installatie van het telraam en organiseert workshops om meer inzicht in de gegevens te krijgen. In de stad Utrecht hangen al veel Telramen. Dat is heel mooi, maar spreiding in de provincie is ook belangrijk. Dus woon je buiten de gemeente Utrecht en kijk je uit op een (drukke) straat of fietsstraat? Dan kun je je hier aanmelden.

 

 

Vaker groen en beloning voor elke fietskilometer

Woon je in de provincie Utrecht en heb je nét een extra zetje in de rug nodig om te gaan fietsen? Download de Ik fiets app en word beloond per gefietste kilometer! De punten die je verdient  kun je inwisselen voor kortingen, een lot voor de ‘Ik fiets’-loterij of een donatie aan een goed doel. Ook kan je leuke uitdagingen aangaan. Zoals 15 kilometer fietsen op een dag, bezienswaardigheden aftikken op je route of voor 9 uur op de fiets stappen.

En de Ik Fiets app doet nog meer:

·       Wist je dat je met Schwung in deze app meer kans op groen hebt bij een verkeerslicht. Dus sneller groen met de Ik Fiets app.

·       Wist je dat de Ik Fiets app, als je ‘m aanzet, alle reisbewegingen registreert. Zo heb je in een oogopslag zicht op je reizen en makkelijk bij declaraties!  

En voor de werkgever:

·       een hele handige tool om te berekenen hoeveel CO2 de fietsende collega’s hebben bespaard. Informatie die vanaf 2024 verplicht is om te registreren.

·       via Goedopweg.nl kun je nu meedoen met de speciale actie voor werkgevers. Gratis meer collega’s op de fiets, tel uit je winst.

Download de app via www.ikfiets.nl en ga met ons op de groene toer door de provincie!

 

 

Het hele jaar door op de groene toer!

Tijdens de Mobiliteitsweek Utrecht maak je kennis met andere, groene en gezonde manieren van reizen. Kun jij er na de week geen genoeg van krijgen? Houd dan verkeersverwachtingen.nl in de gaten voor acties en activiteiten in het komende jaar. Zo blijf je het hele jaar geïnspireerd om eens anders te reizen. De komende jaren wordt er veel aan de weg gewerkt in de regio Utrecht. Erg fijn dat je op verkeersverwachtingen.nl terecht kan voor passend reisadvies.


Meer informatie lees je hier.

 

 

Plannen, boeken en betalen van je vervoer in één app

Plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via éen app? Mobility as a Service [MaaS] maakt dit mogelijk. Met al het mogelijke vervoer wordt ook echt ál het mogelijke vervoer bedoeld. Denk aan: deelfietsen, -auto’s, -scooters, tram en bus. Maar ook trein, e-bike, (water)taxi, fiets en auto. Reizen van deur-tot-deur wordt makkelijker doordat de combinatie van vervoer voor je wordt uitgedacht. Voor de reiziger heel fijn, maar ook voor het mobiliteitssysteem!

Files rond de steden blijven groeien en de druk op het openbaar vervoer in de spits neemt nog steeds toe. Om te testen wat werkt bij de MaaS apps ontwikkelde het ministerie van Verkeer en Waterstaat verschillende pilots samen met zeven regio’s. De pilots richten zich op gedrag, businesscases en beleidsimpact van de apps. De eerste pilot is van start in onze provincie; namelijk in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern. Als de pilots werken, wil de Rijksoverheid de handen ineenslaan met de makers van de MaaS apps.

Een voorbeeld van zo’n app is de gratis Gaiyo-app. Hierin plan, boek en betaal je al je vervoer en je vindt de slimste, snelste en schoonste route voor elke reis. Zo kan je dus bewust kiezen hoe jij jouw groene toer inricht!


Benieuwd naar deze app? Download ‘m hier.

 

 

Nog fijner van A naar B met je speedpedelec

Heb jij een speedpedelec? En gebruik jij nog steeds Google Maps om je routes uit te stippelen? Dan herken je vast wel dat Maps niet altijd laat zien hoe lang je echt onderweg bent. Goed nieuws! De Fietsersbond en provincie Utrecht hebben namelijk een Pedelecplanner ontwikkeld. Deze laat precies zien hoe lang je over een route doet en houdt rekening met alle regels en uitzonderingen voor de speedpedelec! Handig toch?Plan hier jouw route.

We weten dat het niet altijd fijn is om met je speedpedelec tussen de auto’s en vrachtauto’s op de rijbaan te staan. Daarom kan vanaf 1 juli 2023 iedere eigenaar van een speedpedelec een ontheffing aanvragen. Dan mag je kiezen of je op de rijbaan of met aangepaste snelheid en als gast op het fietspad fietst! De ontheffing geldt voor de provinciale wegen en de fietspaden van gemeenten die meedoen met deze proef. Op www.utrecht.nl/speedpelec vind je meer informatie.

Fotografie: Martin Hogeboom.

 

 

Kennis opdoen met de Snuffelfiets

Op de groene toer met een snuffelfiets? Dan meet je automatisch de hoeveelheid fijnstof in de lucht en de buitentemperatuur.

De provincie Utrecht wil koploper zijn op het gebied van fietskennis. Samen met Civity, SODAQ, RIVM en verschillende gemeentes en provincies zette zij het project Snuffelfiets op. Ondertussen touren er 500 vrijwilligers rond met een sensor op hun fiets. Samen maken zij inzichtelijk welke fietsroutes schoon en minder schoon zijn! Zo krijgen fietsers meer inzicht in hun eigen leefomgeving en kiezen zij zelf de meest gezonde route door de provincie Utrecht.

Benieuwd naar de schoonste routes van de provincie Utrecht?

Plan hier jouw volgende fietstocht.

Wil je ook meedoen als vrijwilliger?

Mail dan naar: info@samenmetenutrecht.nl

 

 
Oude man op fiets in sportkleding. Hij fietst over een hindernis heen en kijkt geconcentreerd.

Veiliger fietsen tot je 100ste

Fietsen verleer je niet, toch? Toch kan het voor ouderen spannend zijn om op de fiets te stappen. In het drukke verkeer hebben zij een kwetsbare positie.

Daarom ontwikkelde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het landelijke programma Doortrappen. Met verschillende activiteiten geven zij senioren meer vertrouwen op de fiets. Bijvoorbeeld door fietsfit oefeningen, gratis fietschecks, fietsvalpreventietraningen of het fietsvaardigheidsparcours. Tijdens deze ‘doortrapactiviteiten’ krijgen de deelnemers praktische tips die zij meteen kunnen toepassen! In de provincie Utrecht zijn er op dit moment vijftien actieve doortrapgemeenten.

Is dit iets voor jou, je buurman of je oma?
Lees hier meer over Doortrappen bij jou in de buurt.


Fotografie: Stan van der Voet


 
Mobilifeit-regenboogfietspad.png

Regenboogfietspad

In het Utrecht Science Park vind je het langste regenboogfietspad ter wereld. Student Elias van Mourik (22) bedacht het idee en benaderde GroenLinks-gemeenteraadslid Melody Deldjou Fard. De Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht omarmden het plan en in juni 2021 werd het fietspad tijdens Pride Month onthuld. 

Nu kun je maar liefst 570 meter ‘over de regenboog’ fietsen, naast de busbaan en tussen de Padualaan en de Universiteitsweg. Het fietspad is daarmee een groots symbool voor diversiteit, en het gevoel dat iedereen welkom is. 


Nieuwsgierig? Bekijk hier hoe het fietspad gemaakt is.

 

 
Mobiliteit-Maliebaan.png

Het oudste fietspad van Nederland aan de Maliebaan (Utrecht)

Utrecht heeft het langste regenboogfietspad en het allerdrukste fietspad van Nederland (Vredenburg), maar ook het alleroudste fietspad van Nederland. In 1885 namen 45 Utrechters het initiatief tot het aanleggen van het pad op de Maliebaan. Een fietspad gemaakt van gravel, dat was uniek. Voor die tijd moest je gewoon over klinkertjes, kinderkopjes en andere bulten heen fietsen. 

Overigens was het fietspad de eerste jaren alleen toegankelijk voor deze 45 mensen. Pas vanaf 1887 mocht iedereen eroverheen. Ook vandaag de dag nog. Mocht je langs de Maliebaan fietsen, dan herinnert het bordje hieronder nog aan de aanleg van dit oude fietspad. 


Foto: Utrechts Archief

 

 
Mobiliteit-Snelfietsroute.png

Comfortabel op pad: Negen doorfietsroutes

De provincie Utrecht werkt samen met gemeenten aan doorfietsroutes die door de provincie lopen. Bestaande fietspaden worden verbeterd en aan elkaar verbonden. En nee, op deze fietsroutes hoef je niet per se snel te fietsen! Het gaat er om dat je comfortabel en veilig door kunt fietsen: de stoplichten worden eerder groen, je krijgt voorrang op auto’s en de paden zijn lekker breed. Zo zijn langere afstanden met de fiets veel fijner en comfortabeler. In totaal wordt er gewerkt aan negen routes. Bekijk de animatie en het kaartje om te zien of er ook een doorfietsroute bij jou in de buurt komt.